Vad sysslar vi med på engelskan, egentligen?

Att skriva en pedagogisk planering för språk tycker jag är svårt, just för att vi arbetar med alla färdigheter hela tiden. Därför slarvar jag med detta mer än jag vill erkänna. Dock är jag mycket tydlig mot mina elever vad det är vi arbetar med, och när jag frågar en klass vilka de fyra färdigheterna är brukar svaren komma flygande från alla håll redan några veckor in på terminen. Idag slogs jag av tanken att jag ritat upp samma bild på tavlan massor av gånger den här terminen och att jag borde skapa en tydligare kopia i digital form. Den blev färgglad och pigg, skapad med hjälp av Canva så klart, och kommer innan veckan är slut sitta uppe i alla klassrum där jag undervisar. Den ligger också ute på vår lärplattform.

Texten som åtföljer bilden på lärplattformen är så här:

Engelskämnet utgår från de fyra färdigheterna: läsa, lyssna, tala och skriva. I kursplanerna finns också digital läsförståelse med som en del av läsningen. Utöver dessa finns den kulturella biten också med, där vi ska lära oss om kulturer i områden där engelska talas. Allt detta ska också präglas av användandet av strategier av olika sorter. Detta är en förenklad version av vad du som elev ska kunna i engelska. Det är också grunderna för bedömningen i engelska, till exempel genom färdighetsprov, skills tests.

 

Reading

Om du vill ladda hem en kopia går det bra, den finns här för nedladdning.

Har ni åsikter om den? Om man tittar på Skolverkets tolkning av ämnet vill de ju slå ihop reading/listening och speaking/writing. Jag har inte skrivit ut interaktionen med ord heller, den finns underförstådd i gränsen mellan fälten. Jag har inte heller tydligt markerat anpassning av språk, av den enkla anledningen att de flesta av mina elever i år 3-6 är ganska långt från att börja tänka på det. Jag väver naturligtvis in detta i undervisningen och förtydligar det extra för elever som redan kommit långt. Är det för mycket förenklat? Eller är det tydligt? Jag hoppas att det är en gyllene medelväg.

2 reaktioner på ”Vad sysslar vi med på engelskan, egentligen?

  1. Pingback: Strategier i engelska – Mellanstadiebloggen Engelska

Lämna ett svar till Birgitta Aulin Avbryt svar