Idag ska vi prata om internet – årets viktigaste lektion

Så inledde jag en lektion med mina 6:or och mina 5:or. Efter att ha nått fram erbjöd jag mig att ha samma lektion med parallellklasserna också, vilket välkomnades med öppna armar. Det här var nog den viktigaste lektionen jag kommer ha under året.

Många elever bemötte min inledning med skeptiska miner, rullande ögon och suckar. Det där med internet kan de ju redan. Efter fem minuter var nästan alla med på spåret, lyssna intresserat, komma med kloka inlägg och utvecklande frågor.

Som utgångspunkt hade jag två bilder från skolverket.se.

Vi pratade om hur man ska agera när man publicerar saker, vilka risker det finns, säkerhetsinställningar, delningsinställningar och selfies. En grupp föreslog att man kan hålla för kameran på baksidan mobilen när man tar en selfie, så att ingen annan tror att man fotar dem, vilket ofta händer annars. Eller rikta mobilen mot taket. Eller ha ett skal som man viker för som täcker kameran. Mycket bra tänkt!

Tänk på vad du lägger ut på nätet

Screen Shot 2015-09-03 at 10.14.44

Vi pratade också om nätmobbning. Alla elever fick en viktig läxa: att ta en skärmdump med de enheter de själva använder, mobiler, datorer och surfplattor. Hur gör man när någon är anonym? Vad är en IP-adress? Hur gör man när det är någon man känner?

Var rädd om dig på nätet

Screen Shot 2015-09-03 at 10.15.07

Efter detta lyfte jag också fram vikten av att tänka på att det man gör regleras av de vanliga lagarna. Passande nog kom en nyhet bara veckan innan som verkligen kunde kopplas till våra elever. Videobloggerskan Misslissibell, 14 år gammal, fälldes för smygreklam. Vi konstaterade att man blir straffmyndig när man är 15 år i Sverige och att Misslissibell knappast kommer hamna i fängelse, men att hennes föräldrar kanske får betala böter för detta. Minerna på elevernas ansikten när jag berättade om detta var obetalbara. Många av dem har inte tänkt tanken att de rör sig i vuxenvärlden när de är ute på nätet, och det här är en mycket tydlig påminnelse om att nätet inte är på låtsas, det är på riktigt.

Screen Shot 2015-09-03 at 10.28.43

Jag plockade också fram Google för att visa lite hur Google styrs av våra inställningar och våra sökningar. Det viktiga är inte hur Google fungerar, utan vetskapen att Google vet. Eleverna konstaterade att det här kunde vara både på gott och ont, vilket jag håller med om. Jag kan inte berätta hur sökmotorerna kommer fungera när eleverna gått ut gymnasiet, jag kan inte ens berätta detaljer om hur de fungerar nu. Men jag kan förmedla att man måste tänka på att Google agerar ur vinstintresse. Att Google ändrar språk baserat på IP-adressen säger faktiskt ganska mycket, eller hur?

Så, vad var effekten av det här? Det var något mycket viktigt. Redan dagen efter fick jag ett meddelande via lärplattformen från en elev. En skärmdump från ett av de mest använda sociala medierna med ojusta kommentarer från en elev i en av klasserna jag mött till en annan elev. Bilden kommer hanteras, ingen tvekan om det. Att vi lyssnar på eleverna i det här läget är a och o.  Att vi visar att vi tar dem på allvar.

Fler lektionstips kring detta finns på Skolverkets fantastiska hemsida.

Det här var den viktigaste lektionen under läsåret. Den första om hur vi beter oss på nätet. Men knappast den sista!

Kommentera gärna här!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s