Dag tre – Föreläsningar, workshop, paneldebatt och litteraturläsning

Den här dagen har vi fått lite smått och gott. Föreläsningar om språkpolitik, bland annat i Schweiz, och högläsning ur boken April av författaren Angelika Klüssendorf gav inspiration, liksom en paneldebatt om hur man i de olika medlemsländerna kann arbeta språkpolitiskt. Men det som jag tar med mig från den här dagen kommer från en kort workshop.

Även idag erbjöds fyra olika workshops, den här gången från olika läromedelsförlag. Jag hade valt Klett, ett förlag som jag inte kände till sedan innan, då deras titel handlade om att undervisa grammatik lite annorlunda än vanligt. Vi fick presenterat ett nytt material, DaF Leicht, som riktar sig till vuxna eller äldre ungdomar på nybörjarnivå, vilket var mycket intressant. Till detta finns bland annat grammatikfilmer som ska förenkla inlärningen. Dessa filmer finns att tillgå på webben, vilket är toppen. I filmerna beskrivs grammatiken enkelt utan metaspråk, alltså utan grammatisk terminologi. Huruvida detta är positivt eller negativt kan man diskutera, men filmerna var i alla fall välgjorda och jag skulle kunna tänka mig att använda dem som komplement till undervisningen.


Men det som gjorde mig riktigt glad var den digitala versionen av läroboken, för den var precis så som ett digitalt läromedel ska vara 2015. Den digitala versionen är kompatibel med whiteboard och har massor av funktioner. Man kan skriva med penna, med tangentbord, sudda ut mm. Man kann också spela in ljud och spara direkt på sidan där man arbetar. Man kann göra skärmdumpar och spara i sitt digitala skrivhäfte. Man kann täcka över delar med färgade fält om man vill visa eleverna delar av en sida utan att avslöja allt, man kann lyssna på alla ljudfiler och man kann klicka sig direkt från texten till motsvarande övning. Det finns sökfunktioner för att hitta ord, utryck och sidnummer. Allting fungerar på dator, surfplatta och på smartphones, dessutom. Och för att komma åt det scannar man lätt en QR-kod i boken.


Det enda jag egentligen saknar är att licensen man köper antingen är till bara läraren eller till skolan. Om eleverna ska använda den digitala boken använder de skolans licens genom skolans nätverk och jag tolkar detta som att de inte kommer åt boken hemifrån.

Så här borde alla läromedel i språk fungera, även från de svenska förlagen. De versioner jag har tittat på har varit digitalversioner av enbart textboken (år 7-9) eller en allt-i-ett-bok (år 6) där det i princip handlar om en sökbar pdf-fil där man kann göra noteringar på digitala post it-lappar som även syns i elevernas böcker. Om det finns en övning där man ska fylla i något, t.ex. ett korsord, får man skriva av på papper, då det inte går att skriva i den digitala boken. OBS! Om jag har missat något svenskt digitalt läromedel som fungerar bättre än så här vill jag väldigt gärna veta detta! Kontakta mig i så fall snarast. Jag hoppas att jag har fel!

Jag har bollat frågan om enspråkiga kontra tvåspråkiga läromedel med flera personer idag och har alltmer insett att jag inte har något bra svar till varför man i Sverige oftast använder tvåspråkiga läromedel. Är det av gammal vana? Är det för att det är det man hittar på läromedelsutställningar? Nästa gång jag har möjlighet att välja läromedel i tyska kommer jag att köpa in en digital version av ett enspråkigt läromedel, om budgeten tillåter det.

Den stora frågan för mig är hur vi får de svenska läromedelsförlagen att ta efter Klett och andra förlag. Tekniken finns där ju redan!

En reaktion på ”Dag tre – Föreläsningar, workshop, paneldebatt och litteraturläsning

  1. Ping: Hur ska man tänka kring grammatiken egentligen? | Mias klassrum

Kommentera gärna här!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s