Can you google that? – informationssökning på engelska

Att internet flyttat in i våra klassrum är det ingen som har missat, men att det smugit sig in bland kunskapskraven är det många som missat, försöker låtsas om att de inte sett eller helt enkelt tycker är riktigt jobbigt. Men det finns ju där, vad vi än tycker om det. Det ska undervisas och bedömas, säga vad man vill om det.

Att gå in på hur relevant och effektivt eleverna återanvänder sina sökresultat i sin egna produktion är en diskussion i sig, men nu tänkte jag fokusera på själva undervisningen. Jag har satt ihop ett material för att undervisa mina 9or i informationssökning. Materialet baserar sig till stor del på Skolverkets bedömningsstöd i digital läsförståelse, vilket man kan hämta hem från Skolverkets bedömningsportal. Jag har plockat listan med termer direkt från detta material, självskattningsblanketten likaså.

Can you google that?

Screen Shot 2015-02-17 at 20.36.27
Som en del av övningen gör eleverna en självskattning, hämtad från bedömningsstödet.

Digital literacy SA 1Digital literacy SA 2

 

Efter genomgång och självskattning får eleverna öva på att söka information. En viktig del av sökandet är följdfrågorna, där eleverna ombeds redovisa för hur de hittat svaren, vilka svårigheter de stött på etc.

Screen Shot 2015-02-17 at 20.39.24

Filen med övningen kan ni hämta här.

Den som följt min blogg känner säkert igen frågorna, de är hämtade från det här inlägget. Där kan ni också läsa mer ingående vilka baktankar jag haft med de olika frågorna, vad jag vill få eleverna att upptäcka mm.

När vi avslutat denna övning kommer eleverna att få genomföra något av de olika prov som finns i Skolverkets bedömningsstöd.

Att bedöma deras prestationer är inte något jag ser fram emot, men vi kommer säkert ut något klokare på andra sidan detta projekt!

6 reaktioner på ”Can you google that? – informationssökning på engelska

  1. Ping: Wie googelt man auf Deutsch? – informationssökning i moderna språk | Mias klassrum

  2. Ping: Äntligen pratar vi om digital läsförståelse | Mias klassrum

  3. Ping: Bedömning och undervisning i digital kompetens och multimodala texter – hur gör jag? | Min undervisning

  4. Ping: Med världen i handen – #SETT2015 | Mias klassrum

Kommentera gärna här!

